آلودگی بالای آب های خلیج فارس علت مرگ و میر آبزیان

اسماعیل کهرم نوشت: غالب آبزیان دریایی به دلایل آلودگی نفتی، کهولت سن و برخورد با کشتی و شناور دچار مرگ می شوند؛ البته بررسی علت دقیق مرگ نهنگ‌ها و دلفین جزیره کیش نیازمند بررسی شرایط است.
آلودگی بالای آب های خلیج فارس علت مرگ و میر آبزیان
دیگران چه می خوانند:
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حریم نیوز:   خلیج فارس یک خلیج بسته است که میزان آلودگی آب های آن ۴۷ برابر آب های آزاد است زیرا جزایر مرجانی خلیج فارس از کربونات کلسیم (ماده سازنده استخوان انسان) تشکیل شده است. البته جزایر مرجانی خلیج فارس سیاه رنگ است و خیلی ها این تصور را درباره آن ندارند. وقتی این آبزیان به جزایر برخورد می کنند به شدت آسیب دیده و دچار مرگ می شود.

حدود یک سوم نفت جهان از خلیج فارس که شلوغ ترین آب‌راهه جهان است می گذرد طبق آمار هر سه کشتی یک لکه بزرگ یک کیلومتری را در خلیج فارس ایجاد می کند. البته این آب با امواج به ساحل می روند و در ظاهر آلودگی آن دیده نمی شود. آب خلیج فارس که آلوده به مواد نفتی و سموم دفع آفات نباتی است، در زمین های کشاورزی استفاده می شود.

اولین دلیل این افزایش مرگ و میر آبزیان همین آلودگی های نفتی است. در درجه دوم برای بررسی فوت نهنگ ها و دلفین ها باید یک کارشناس بررسی کند که آیا این حیوانات به کشتی و شناورهای موجود در آب برخورد کرده‌اند یا خیر؟ چرا که در صورت برخورد این آبزیان به پروانه کشتی ها آنها به شدت دچار آسیب شده و در نهایت تلف می‌شوند.

دلیل  سوم هم سن بالای آنها است؛ اگر پیر و فرتوت شده باشند بالاخره می میرند. در نتیجه با معاینه و بررسی می توان نظر کارشناسی داده و علت مرگ آنها را دریافت.

نهنگ ها یک سوراخ تتنفسی  دارند که اگر کسی در درون این حفره یک دستمال بکشد متوجه می شود که این حفره آلوده به نفت است. با مشاهده وضعیت این نهنگ ها می توان تعیین کرد که آنها بر اثر کدام یک از عوامل آلودگی نفتی، کهولت سن و یا برخورد با کشتی و شناور مرده اند.

متاسفانه متخصصی برای امر کالبدشکافی و شناسایی دلایل مرگ آبزیان نداریم بنابراین آنها به دلیل فاسد شدن باید دفن شوند.

مسئله دیگری که به تازگی کشف شده است این است که در مغز این حیوانات ذراتی به نام مکنت کشف شده است که این مکنت را پرنده ها هم دارا هستند. مکنت به آنها کمک می کند که جهت ها را پیدا کنند. در برخی از موارد این مکنت ها از بین می رود و آنها جهت را گم کرده و به ساحل برخورد می کنند و به خاطر سنگینی وزن به ساحل می آیند.

عملکرد سازمان محیط زیست برای جلوگیری از آلودگی های محیط زیستی صفر است. در استرالیا وسط آب های عمیق کشتی را نگه داشته و آب های مخازن کشتی را خالی و از آب های عمیق دوباره بارگیری می کنند سپس زمانی که کشتی به مقصد می رسد چند مامور آلودگی آب را چک می کنند. کشور ما فاقد این سیستم است.

انتقال این آلودگی های عظیم نفتی به خلیج فارس کشتار است. وزارت نیرو و شرکت توانیر مرتبا واسکازین که غنی ترین روغن برای چسبنده های سنگین است را به خلیج فارس وارد می کنند لذا آلودگی، بیشترین دلیل نابودی آبزیان و مرگ های مشکوک و بدون علت آنها ست.

آلودگی بالای آب های خلیج فارس علت مرگ و میر آبزیان

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟